عموم مردم بازاریتبی سبز را نمی شناسند.
بازاریابی سبز از مفاهیم نوپا در حیطه تولید و بازاریابی است و عجیب نیست اگر مردم با مفهوم آن و تفاوت محصولاتش با محصولات عادی آشنایی نداشته باشند..بنابرایندر گام نخستبهتر استکارشناسان ومتخصصان در این حوزه، با آگاه کردن مردم از مزایای محصولات “سبز” آنها را به خرید این محصولات تشویق کنند. نکتهجالب توجه دیگر این است که بسیاری از انتخابهای روزانه ما برای خرید محصولات سازگار با محیط زیست، صرفا به خاطر منفعت شخصی خودمان است نه کمک به محیط زیست. خرید ماشینهای هیبرید یا غذاهای ارگانیک را در نظر بگیرید، اگر مشتریان در هنگام خرید این محصولات اول به خودشان فکر میکنند سپس به محیط زیست، پس بازاریابی سبز با شکست بزرگی مواجه شده است.
علی رغم تماش موانعی که بر سر راه تحقق بازاریابی سبز وجود دارد، تلاشهای بی وقفه و مستمر در این حوزه و تنظیم چشم انداز بلند مدت برای گسترش محصولات سازگار با محیط زیست میتواند زمین را از این وضعیت بحرانی نجات دهد.
آیا بازاریابی سبز مزیت هایی نسبت به بازاریابی های دیگر دارد؟
امروزه شرکتهایی که محصولات، خدمات یا فرآیندهای جدیدی را تولید و تنظیم میکنند که نشان دهنده توجه آنها به محیط زیست و کره زمین است، ممکن است نسبت به سایر رقیبان خود مزایایی کسب کنند برخی از این مزایا عبارتند از:
- شما به بازار جدیدی از مشتریان خواهید رسید.: مشتریانی پیش از این نسبت به محصولات شما علاقهای از خود نشان ندادهاند، ممکن است با تغییر استراتژی تولید و بازاریابی شما و اهمیتی که به محیط زیست میدهید به سمت شما جذب شوند تا بتوانند با خرید محصولات قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست، به وظیفه خود در قبال محیط زیست عمل کرده باشند.
- سود حاصل از فروش شما افزایش خواهد یافت: اگر شما بتوانید در جذب مشتریان جدید موفق عمل کنید، یقینا شاهد افزایش میزان فروش خود خواهید بود و ممکن است حتی بتوانید با برخی از برندهای بزرگ و مطرح وارد رقابت شوید. زیرا مشتریان بسیاری هستند که علی رغم اهمیتی که به مطرح بودن یک برند میدهد، ترجیح میدهند با خرید از شما به حفظ محیط زیست کمک کنند.
- میتوانید در دنیای رقابت پیروز شوید: علاوه بر افزایش میزان فروش شما یا رقابتتان با برندهای مطرح، دیگر نیاز نیست صرفا نگران قیمت محصولات خود باشید، بلکه میتوانید تمرکز خود را بر روی وجه تمایز محصولاتتان در سازگاری با محیط زیست قرار دهید و بر روی ارزشهای اجتماعی محصولاتتان مانور دهید.
- میتوانید آگاهی عمومی مردم را نسبت به مسایل مهم افزایش دهید: شرکت کوکا کولا را در نظر بگیرید. این شرکت در استراتژیهای بازاریابی جدید و سازگار با محیط زیست خود، به انتشار محتواهایی ارزشمند در مورد کمبود آبهای زیرزمینی و آشامیدنی در کشورهای نه چندان پیشرفته دنیا پرداخته است. انتشار این مطالب باعث آگاهی دیگر شرکتها در سراسر جهان شده است و در نتیجه نسبت به قبل، شرکتهای بیشتری به فکر حل مسایل مربوط به محیط زیست افتادهاند.
- به مقبولیت و محبوبیت اجتماعی دست خواهید یافت: از تاثیر بازاریابی سبز بر روی محبوبیت شما در بین مردم غافل نشوید. با مطرح شدن در میان مردم، مشتریان بیشتری بر روی برند شما تمرکز میکنند که این موضوع میتواند علاوه بر افزایش محبوبیت برند شما، حتی مشتریانی وفادار برای شما پرورش دهد.
- ۹۶/۰۶/۰۲